Prostata

Akūts prostatīts

Slimības norise

Prostatas priekšdziedzera bakteriāls iekaisums. Akūts prostatīts ir biežākais iemesls sāpīgai un apgrūtinātai urinācijai vīriešiem.
Ar akūtu prostatītu visbiežāk slimo vīrieši vecuma grupā pēc 50 gadiem. Akūta prostatīta iemesls var būt bakteriāla infekcija, ko ārstē ar antibakteriālu terapiju. Dažreiz akūta prostatīta iemesli nav zināmi.
Atkarībā no cēloņa, prostatīts var attīstīties pēkšņi vai lēnām. Akūts prostatīts, kas ilgst vairāk nekā vienu mēnesi vai atkārtojas vairākas reizes, pāriet hroniska prostatīta formā.

Simptomi

Prostatīta simptomi ir dažādi, un tie ir atkarīgi no slimības cēloņa.

• sāpju un dedzināšanas sajūta urinējot (dizūrija);
  • apgrūtināta urinācija, urinācija ar pārtraukumiem;
  • bieža urinācija, pārsvarā naktī (niktūrija);
  • neatliekama vēlme urinēt;
  • sāpes vēderā, cirksnī vai muguras lejas daļā;
  • sāpes vai diskomforts dzimumloceklī vai sēkliniekos;
  • sāpīgs orgasms (ejakulācija);
  • gripas simptomi. (ar bakteriālu prostatītu);

Slimības simptomu gadījumā griezieties pēc palīdzības pie sava ģimenes ārsta vai urologa, jo novēlota ārstēšana var novest pie smaga urīnceļu iekaisuma attīstības, smagas vispārēja ķermeņa iekaisuma reakcijas.

Slimības cēloņi

Akūta bakteriāla prostatīta iemesls ir biežākie urīnā augošo mikroorganismu celmi, kas ar urīnu nonāk prostatas dziedzera audos. Iekaisumu veicina urīna atteces traucējumi.

Bakteriāla infekcija nav vienīgais prostatīta iemesls. Citi iemesli var būt šādi:

• imūnsistēmas darbības traucējumi;
  • nervu sistēmas darbības traucējumi;
  • prostatas bojājums (prostatas biopsija);

Daudzos gadījumos prostatīta cēloņi nav noskaidrojami..

Diagnostika

Vispirms ir jāraksturo slimības gaita un simptomi. Asins analīzes var noteikt paaugstinātus iekaisuma rādītājus.

Urīna analīzēs ir baktērijas, leikocīti, kā arī  var būt asinis. Svarīgi ir veikt parauga mikrobioloģisko analīzi, lai noteiktu iekaisuma izraisītāja mikroorganismu.

Jāveic vēdera dobuma ultrasonogrāfija, lai noteiktu urīna atteces traucējumus. Transrektāla sonogrāfija, lai konstatētu strutu kolekcijas prostatas audos un noteiktu prostatas izmēru.

Ārstēšana

Bakteriāla prostatīta ārstēšanai lieto antibakteriālu terapiju, pretsāpju un pretiekaisuma medikamentus. Lai samazinātu dizūrijas simptomus, lieto alfa-1 blokatorus, kas  atslābina prostatas un urīnpūšļa muskulatūru.

Smagas infekcijas gadījumā, kad veidojās strutu kolekcijas prostatas audos, veic ķirurģisku prostatas transuretrālu rezekciju.

Ja pacients iekaisuma un tūskas dēļ nevar urinēt, viņam ir jānodrošina urīna attece ar troakāra cistostomu.