Nierakmeņi un urīnceļu akmeņi

Nierakmeņu un urīnceļu akmeņu ārstēšana

Jums ir diagnosticēts nierakmens vai urīnceļu akmens. Šajā bukletā ir raksturotas dažādas ārstēšanas metodes, kuras varat pārrunāt ar ārstu. Kopā jūs izlemsiet, kura metode ir jums piemērotākā.

Lēmumu ietekmē šādi faktori:

• Jūsu simptomi
  • Akmens raksturīgās pazīmes
  • Jūsu slimības vēsture
  • Slimnīcā pieejamās ārstēšanas metodes un ārsta pieredze
  • Jūsu personiskās vēlmes un vērtības

Ne vienmēr akmens slimību gadījumā ir nepieciešama ārstēšana. Ārstēšana ir nepieciešama tad, ja akmens izraisītie simptomi ir apgrūtinoši un tas netiek izvadīts no organisma dabiskā veidā ar urīnu. Ārsts var ieteikt ārstēšanu arī tādā gadījumā, ja jums ir citi medicīniski sindromi.

Ja nierakmens vai urīnceļu akmens neizraisa apgrūtinošus simptomus, ārstēšana parasti nav nepieciešama. Ārsts jūsu vajadzībām izstrādās laika grafiku ar regulārām papildu kontroles vizītēm, lai pārliecinātos, vai jūsu stāvoklis nepasliktinās.

Ja pastāv varbūtība, ka akmens tiks izvadīts no organisma urinējot, ārsts var izrakstīt medikamentus šī procesa atvieglošanai. Šo procesu sauc par konservatīvo ārstēšanu.

Ja akmens turpina palielināties un izraisa biežas un stipras sāpes, tiks veikta aktīva ārstēšana.

Akmens slimību konservatīvā ārstēšana

Lielākā daļa nierakmeņu un urīnceļu akmeņu tiek izvadīti no organisma urinēšanas laikā. Tomēr atkarībā no akmens lieluma un atrašanās vietas akmens izvadīšanai var būt nepieciešams ilgāks laiks. Akmens pārvietošanās procesā var rasties nieru kolikas. Ja akmens ir ļoti mazs, pastāv 95% iespējamība, ka akmens tiks izvadīts no organisma 6 nedēļu laikā.

Vispār jums derētu atcerēties, ka:

• Jo tuvāk akmens atrodas urīnpūslim, jo lielāka ir iespējamība, ka tas tiks izvadīts
  • Jo lielāks ir akmens, jo mazāka ir tā izvadīšanas iespējamība

Pastāv 2 bieži izmantotas konservatīvās ārstēšanas metodes — medicīniski ekspulsīvā terapija (MET) un urīnskābi saturošo akmeņu šķīdināšana. Abos gadījumos ārstēšana notiek medikamentozi.

Akmens slimību aktīva ārstēšana

Ir trīs plaši izmantotas metodes akmeņu izņemšanai: šoka viļņu litotripsija (SWL)ureteroskopija (URS) unperkutānā nefrolitotomija (PNL).

Katrai no šīm procedūrām ir priekšrocības un trūkumi. Ir svarīgi pārrunāt simptomus un izmeklējumu rezultātus ar ārstu un noteikt jums piemērotāko ārstēšanas metodi. Atkarībā no tā, vai akmens atrodas nierēs vai urīnvadā, ārsts var ieteikt dažādas ārstēšanas metodes.

Nierakmeņi vai urīnceļu akmeņi ir jāārstē, ja tie izraisa simptomus. Ja jums nav simptomu, ārstēšana var būt nepieciešama šādos gadījumos:

• Akmens turpina palielināties
  • Pastāv augsts citu akmeņu veidošanās risks (skat. Metaboliskais novērtējums)
  • Jums ir infekcij;
  • Akmens ir ļoti liels
  • Jūs dodat priekšroku aktīvai ārstēšanai

Ārsts ieteiks izņemt akmeni no urīnvada, ja:

• Akmens ir pārāk liels, lai to izvadītu urinējot
  • Medikamentu lietošanas laikā joprojām sajūtat sāpes
  • Ir radušies vai var rasties nieru darbības traucējumi